کمیته ی برنامه ی درسی ملی استان قزوین

این وبلاگ از صاحبنظران ، اساتید و معلمان دعوت به همکاری می نماید که نظرات خود رامورد برنامه درسی ملی در این وب اعلام نمایند .

کمیته ی برنامه ی درسی ملی استان قزوین

این وبلاگ از صاحبنظران ، اساتید و معلمان دعوت به همکاری می نماید که نظرات خود رامورد برنامه درسی ملی در این وب اعلام نمایند .

اولین مقاله در مورد برنامه درسی ملی :

عنوان مقاله :

برنامه ی درسی ملی ولزوم تغییرات بنیادی در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران

 

نویسنده : علی محمدی

کارشناسی تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان قزوین

 بهمن ماه 1386

 

مقدمه

          آموزش و پرورش از بنیادی ترین و مؤثر ترین نهادهای اجتماعی است و نقشی تعیین کننده و سرنوشت ساز در جامعه ایفا می نماید. به ویژه در نظام جمهوری اسلامی ایران که اهداف و غایات نظام آموزشی مبتنی بر آموزه های ناب اسلامی است، آموزش و پرورش از اهمیتی مضاعف برخوردار است. تحقق اهداف متعالی نظامی که زمینه ساز حرکت انسان ها به سوی خداگونگی باشد،تنهاازطریق آموزش وپرورش هدفمند،پویا،فعال و بانشاط امکان پذیر است.

در این راستا دستیابی به وضعیت مطلوب، مستلزم ترسیم راه روشن و طرح جامعی است که همه
بخش های آموزش و پرورش را در نگاهی جامع و منسجم مورد ملاحظه قرار داده و بر اساس آن خط مشی های لازم را تعیین نماید.

جهان در آغاز هزاره سوم شاهد تحولات و تغییرات شگرفی بوده است که بسیاری از معادلات همیشگی را در سطح جهانی به چالش کشیده و نگاهی تازه به آن ها را ضروری نموده است. این تحولات، انتظارات جدیدی را در عرصه تعلیم و تربیت و به تبع آن در حوزه برنامه درسی ایجاد نموده و منجر به ارائه نظریه های جدید در یادگیری و تحول در ساختار و محتوای برنامه درسی شده است. بر این اساس متخصصان و صاحبنظران برنامه درسی برای پاسخ گویی به نیاز یادگیرندگان برای کسب دانش، مهارت، بینش و منش های مورد نیاز در دنیای امروز، طی دهه های اخیر به بازنگری و اصلاح برنامه های درسی مبادرت نموده اند. اقدامات نوآورانه و گسترش فعالیت های تولید برنامه های درسی جدیدی که توسط جمع کثیری از متخصصان دانشگاهی تولید شده و عدم دستیابی موفقیت آمیز به نتایج مورد انتظار، دست اندرکاران نظام های آموزشی را متوجه پیچیدگی های تغییر و اجرای برنامه های درسی جدید در محیط های آموزشی نمود. (احمدی، 1386).

بدین منظور دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت کشور به منظور تحقق اهداف سند ملی چشم انداز 20ساله ی توسعه کشور، برنامه ی درسی ملی را در قالب طرحی جامع مطرح نموده اند که در این مقاله به اختصار مورد بررسی قرار گرفته است.

( برای دریافت اصل مقاله به فصلنامه مینوی خرد شماره 3  سازمان آموزش و پرورش استان قزوین مراجعه نمایید )

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد چهارشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 07:46 ق.ظ http://delle.blogsky.com

سلام
وبلاگ جالب دارین مطالب وبلاگ شما هم دوست داشتنیه البته من که همشو نتونستم بخونم دوباره میاه و می خونم ولی یه خبر دست اول دارم که می دونم ازش استقبال می کنین شما می تونین با اومدن به وبلاگ من و دانلود کرن قالب نظرات وبلاگ من از لینک مربوطه قابلیت ازسال شکلک برای نظرات خوتون رو فعال کنین مثل وبلاگ خود من که این کار رو انجام دادمه
پس بدون درنگ بیا و از این امکان لذت ببر به امید دیدار

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد