X
تبلیغات
رایتل

کمیته ی برنامه ی درسی ملی استان قزوین
کمیته ی برنامه ی درسی ملی استان قزوین
این وبلاگ از صاحبنظران ، اساتید و معلمان دعوت به همکاری می نماید که نظرات خود رامورد برنامه درسی ملی در این وب اعلام نمایند .
محورهای اصلی سند برنامه ی درسی ملی :

محورهای اصلی  سند  برنامه ی درسی ملی در ۱۹ بخش طرح گردیده است که بر اساس آن برنامه ی درسی ملی تدوین می گردد به قرار زیر می باشد :

۱- مقدمه

 الف ) ضرورت تولید برنامه ی درسی ملی

 ب ) تعریف

 ج)اهداف ؛ قلمرو  و چگونگی تولید برنامه

 د ) مصوبات قانونی

 ه ) فرایند تولید برنامه

 و ) مخاطبان برنامه

۲- مبانی :

الف ) مبانی فلسفه تعلیم و تربیت

 ب ) مبانی معتبر علمی پژوهشی

  ج ) مستندات قانونی

  د ) چشم انداز تحولات آینده

 ۳- رویکرد و منطق برنامه :

     جهت گیری ها ، گفتمان و روح حاکم بر برنامه

 ۴- اهداف :

   الف ) هویت و قابلیتهایی که یادگیرنده به آن ها دست خواهند یافت ( شامل :نگرش ها ، صفات ، ملکات ، شناختها و مهارتهای مورد نظر )

ب ) معیارهای دستیابی یادگیرندگان به هویت و قابلیتهای مورد نظر

۵- اصول حاکم بر برنامه

۶- پرورش ها و آموزش های عام و مشترک :

الف ) بخشی از یادگیری های اساسی که در همه ی حوز های یادگیری حضور دارد و بین آنها پیوند بر قرار می کند .

 ب ) وسعت و توالی هر یک از مهارتها و ارزش های عام و مشترک برا ی کلیه سطوح و دوره ها

۷- حوز ه های اصلی یادگیری :

الف ) نگرش ها ؛ دانش  و مهارتهای مورد نیاز و اساسی

 ب ) آموزش های فنی و حرفه ای در تمامی سطوح

   ج ) ابعاد هر یک از حوزه های یادگیری و ارتباط آنها با یکدیگر

۸- یادگیری گروه های ویژه :

تعیین آموزش های ویژه دانش آموزان مستعد و دانش آموزان با نیازهای ویژه

۹- دوره ها و مراحل کلیدی و سطوح :

الف ) سطوح و مراحل کلیدی

 ب ) ویژگیهای هر سطح و مرحله

 ج ) مهرتها و نگرش های اساسی که دانش آموزان در هر یک از سطوح و مراحل باید به آنها دست یابند

د ) استانداردهای هر سطح و مرحله

۱۰- ساختار ، رشته ها و جدول زمانی

۱۱- حدود اختیارات :

الف ) سطوح تصمیم گیری و حدود اختیارات استان ؛ منطقه و مدرسه در تولید و یا انتخاب مواد آموزشی و روش های آموزش و شیو های ارزشیابی و زمان با لحاظ نیازهای محلی

 ب ) تعیین دروس انتخابی  یا اختیاری

۱۲- شرایط یاد گیری مطلوب و روش های مناسب :

الف ) راهبردهای آموزشی و چگونگی اتخاذ تصمیمات آگاهانه و مناسب از سوی معلم متناسب با نیازها و ویزگیهای رشدی در هر یک  از سطوح و مقاطع

ب ) چگونگی توجه به شیو ه های یادگیری دانش آموزان

ج ) ارتباط راهبردهای آموزش و ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی

د ) شرایط و روش ها ی مورد توجه خانواده ، جامعه ، رسانه ها و...

۱۳- ارزشیابی پیشرفت تحصیلی :

الف ) سیاستها و فرایند های ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی

 ب ) استاندارهای ارزشیابی در هر یک از حوز ه های یادگیری

 ج ) نسبت روش های کمی و کیفی و نقش معلم ، دانش آموز ، خانواده در سنجش

د ) چگونگی تطبیق سنجش با نیازها و ویژگیها ی فردی دانش آموزان ( دانش آموزان مستعد و یا با نیازهای خاص )

۱۴- مواد آموزشی :

   الف ) فرایند و سیاستهای حاکم بر تولید ، انتخاب و به کارگیری بسته آموزشی ( کتاب  درسی ، مجلات و نرم افزارهای آموزشی ، رسانه های دیداری و شنیداری ، شبکه های آموزشی و...)

  ب )  فرایند و اصول حاکم بر مشارکت بخش غیر دولتی و معلمان در تولید مواد آموزشی

  ج ) فرایند و اصول حاکم بر نحو ه ای ارزیابی و انتخاب و معرفی مواد آموزشی جهت استفاده در مدارس

۱۵- منابع و اصول حاکم بر محتوای مواد آموزشی :

الف ) تعیین منابع اصلی معتبر و نسبت میان آن ها در تولید مواد آموزشی

  ب ) استانداردها و اصول حاکم بر محتوای هر یک از اجزای بسته آموزشی

 ۱۶- خط مشی ها ، سیاست ها و ساز کار های اجرایی :

  الف ) برنامه و روش اجرای برنامه ی درسی ملی در سطوح مختلف

  ب ) ساختار و تشکیلات

   ج ) آموزش نیروی انسانی

   د ) ساز و کار های مدیریت آموزشی و اداره ی امور مدرسه

   ه )  استانداردهای فضای یادگیری

    ۱۷ - سیاستهای حاکم بر ارزش یابی برنامه :

   الف ) استانداردها در سطح برنامه ی درسی ملی ، و فرایند ارزش یابی از برنامه ی درسی

     ب ) چگونگی بازنگری و اصلاح برنامه ی درسی ملی بر اساس نتایج ارزش یابی

     ۱۸ - منابع )

      الف ) منابع تولید برنامه

       ب ) منابع قابل رجوع برای آشنایی بیشتر

  ۱۹- ضمایم :

          واژگان

 

 


دوشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1386
عناوین آخرین یادداشت ها
  1. خبری همایش برنامه درسی ملی در حوزه ستادی :
  2. همایش علمی برنامه درسی ملی و فراخوان مقاله :
  3. خبری از برنامه درسی ملی کشور ژاپن :
  4. اخباری از برنامه درسی ملی :
  5. برگذاری همایش :
  6. فراخوان مقاله :
  7. لطفا نظر دهید :
  8. اولین مقاله در مورد برنامه درسی ملی :
  9. محورهای اصلی سند برنامه ی درسی ملی :
  10. ضرورت و اهمیت برنامه درسی ملی :
  11. اهداف برنامه درس ملی:
  12. تعریف برنامه درس ملی
  13. وظایف کمیته های استانی درس ملی :
****ورود شما عزیزان را به این وبلاگ خوش آمد می گوییم ؛ از کلیه معلمان و اساتید و صاحبنظران و... درخواست می گردد نظرات خود را در مورد برنامه درس ملی در این وبلاگ ارایه دهید ، پس از تایید توسط اعضای کمیته برنامه درس ملی استان قزوین آنرا به نام ارایه دهنده نظر در وبلاگ قرار داده و در صورت مناسب بودن از سوی ستاد تدوین برنامه درس ملی مورد استفاده قرار می گیرد ؛ضمنا اعضای کمیته استانی برنامه درس ملی در استان قزوین عبارتند از : 1-آقای علی محمدی ، کارشناس مسول تحقیقات بعنوان دبیر کمیته و 2-آقای پرویز شعبانی، رییس گروه آموزش ابتدایی 3-آقای علی جوادی ، مشاور ریاست سازمان 4-آقای محمد حاج محمدی، رییس گروه نظری 5-خانم سعادتی کیا سرگروه پرورشی استان بعنوان اعضای کمیته استانی می باشند؛جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 3321039 -0281 کارشناسی تحقیقات تماس بگیرید*******
آرشیو
عضویت کاربران بلاگ اسکای
نام کاربری
تعداد بازدیدکنندگان : 24632