کمیته ی برنامه ی درسی ملی استان قزوین

این وبلاگ از صاحبنظران ، اساتید و معلمان دعوت به همکاری می نماید که نظرات خود رامورد برنامه درسی ملی در این وب اعلام نمایند .

کمیته ی برنامه ی درسی ملی استان قزوین

این وبلاگ از صاحبنظران ، اساتید و معلمان دعوت به همکاری می نماید که نظرات خود رامورد برنامه درسی ملی در این وب اعلام نمایند .

خبری همایش برنامه درسی ملی در حوزه ستادی :

تهران / واحد مرکزی خبر/ مکتوب 1387/04/09
مدیر طرح برنامه درس ملی گفت: این برنامه ، نقشه کلان و چارچوب نظام درسی و پرورشی کشور است.
به گزارش خبرنگار ما ، علی ذوعلم در همایش برنامه درس ملی در باشگاه فرهنگیان با تبیین روند مطالعات و بررسی های اولیه این برنامه بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش افزود : برنامه درس ملی به عنوان سندی ملی به مثابه قانون اساسی آموزش و پرورش است .
وی با اشاره به نقدهای مکرر محافل علمی ، کارشناسی و رسانه ای مبنی بر ناکارآمدی نظام کنونی تعلیم و تربیت گفت : یکی از راهکارها در مواجهه با مطالبات ازنظام آموزش و پرورش تامین آن به طور مقطعی است اما این شیوه ، ما را دچار روزمره گی و فرسایش و برون داد فعالیتها را نامتوازن خواهد کرد.
مدیر طرح برنامه درس ملی افزود : در آموزش و پرورش بیش از 900 عنوان کتاب درسی وجود دارد و رویکرد روزمره در تامین مطالبات از نظام تعلیم و تربیت ، ناهنجاری ایجاد می کند که بر این اساس ، پیشبرد متوازن اهداف و جلوگیری از این ناهنجاری ها در تامین مطالبات ، مشروط به تدوین برنامه درس ملی است.
ذوعلم گفت: همچنین در نظام کنونی آموزش و پرورش به مباحث بهداشتی ، اخلاقی و مهارتهای فکری توجهی نشده است و در سامانه کنونی برنامه درسی ، هیچ بخشی خود را در قبال این حوزه ها مسئول نمی داند اما در برنامه درس ملی به این بخش ها توجه شده است.
وی افزود : با توجه به این نارسایی ها ، باید به طور منسجم و متناسب با چشم انداز ، نقشه کلان برنامه درس ملی یکبار طراحی می شد.
مدیر طرح برنامه درس ملی با اشاره به سه ضرورت تدوین این برنامه گفت : بر اساس ضرورت علمی ، باید فلسفه و اهداف نظام آموزش و پرورش به طور کامل در برنامه درس ملی روشن و پیوندی منطقی میان ضرورت علمی و کارشناسی برقرار باشد.
ذوعلم دومین ضرورت تدوین برنامه درس ملی را ضرورت انقلابی عنوان و اضافه کرد : انقلاب اسلامی ایران بر اساس فلسفه حیات مبتنی بر اسلام ناب محمدی (ص) پیروز شد و در همه عرضه های اجتماعی مبنای تمدنی اسلامی را پایه گذاری کرد و این جامعه اسلامی باید برنامه درس ملی متناسب با فلسفه حیات خود را طراحی می کرد.
وی سومین ضرورت تدوین برنامه درس ملی را ضرورت قانونی دانست و گفت : ضرورت انقلابی در این زمینه ، ضرورتی بنیادین در تدوین برنامه درس ملی است و اکنون ، ضرورت قانونی(مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ) وظیفه تدوین درس ملی را بر ما تکلیف کرده است.
ذوعلم با تاکید بر لزوم توجه به فلسفه اسلامی در تدوین سند درس ملی افزود : نقش فلسفه اسلامی در تدوین این برنامه ، نقش الصاقی و انضمامی نیست و کمیته های هفت گانه دبیرخانه سند درس ملی به این موضوع توجه جدی دارند.
وی با اشاره به هشدار برخی محافل آمریکایی به تدوین این سندملی گفت: برای تدوین سند برنامه درس ملی باید ازمبانی فلسفه اسلامی استفاده کرد و از سر وصدای بیگانگان نیز نهراسید.
مدیر طرح برنامه درس ملی افزود: نباید تصور شود که اگر چند آیه قرآن از کتاب دینی ما حذف شود آمریکا از ما راضی می شود زیرا آنان از نظام سیاسی ما راضی نیستند و ریشه کن شدن این نظام را خواستار هستند.
ذوعلم درباره احتمال تکرار برنامه کنونی در برنامه درس ملی هشدار داد و گفت : تکرار ساز و کار کنونی نظام آموزش و پرورش در برنامه درس ملی فاجعه آمیز است و باید از آن جلوگیری شود.
وی رویکرد برنامه درس ملی را آرمانگرایانه دانست و افزود: در عین حال باید در تدوین این سند واقع بین بود زیرا با محدودیت های نظری و عملی مواجه ایم اگر چه امکانات بسیاری داریم که ناشناخته مانده است.
مدیر طرح برنامه درس ملی گفت: این برنامه همچنین باید مبتنی بر آینده نگری و نوآوری تدوین شود.
ذوعلم افزود: اهداف برنامه درس ملی مبتنی بر چرخشی اساسی است و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تغییر جهت از حفظ محوری به فکر محوری در نظام آموزشی در این برنامه مورد توجه ما بوده است.
وی مهمترین هدف برنامه درس ملی را تربیت انسان های متفکر دانست و گفت : عناصر مهارتی و تربیتی تاکنون در نظام آموزشی جزء برنامه های فوق برنامه بوده است اما در برنامه درس ملی به متن می آید.
مدیرطرح برنامه درس ملی با اشاره به ایجاد تحول در قالبها ، روش ها و ابرازهای آموزشی در این برنامه افزود : با ایجاد این تحولات ، برخی دروس کتاب ندارد و تدریس آن عملی است.
ذوعلم گفت : انعطاف پذیری برای افزایش مشارکت خانواده ها و دانش آموزان در امر یادگیری ، تغییر اساسی در ارزشیابی و ارتقاء جایگاه فنی و حرفه ای در نظام آموزشی را از دیگر ویژگی های برنامه درس ملی است.
وی تصویب این تحولات را در قالب برنامه درس ملی ناکافی دانست و افزود: بر اساس ضرورتهای نگرش واقع بینانه ، یک تا دو سال برای نهادسازی در اجرای این برنامه صرف می شود و کارشناسان باید با حضور در دوره های آموزشی ، آموزشهای لازم را کسب کنند.
همایش دو روزه برنامه درس ملی با حضور مسئولان حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش که در باشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است عصر فردا با حضور وزیر آموزش و پرورش پایان می یابد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد