کمیته ی برنامه ی درسی ملی استان قزوین

این وبلاگ از صاحبنظران ، اساتید و معلمان دعوت به همکاری می نماید که نظرات خود رامورد برنامه درسی ملی در این وب اعلام نمایند .

کمیته ی برنامه ی درسی ملی استان قزوین

این وبلاگ از صاحبنظران ، اساتید و معلمان دعوت به همکاری می نماید که نظرات خود رامورد برنامه درسی ملی در این وب اعلام نمایند .

خبری از برنامه درسی ملی کشور ژاپن :

دانش‌آموزان‌ ژاپنی از زندگی‌ در مدرسه‌ راضی‌ نیستند
 
ابتدائی- کیوتو - همشهری آنلاین:
بسیاری‌ از دانش‌آموزان‌ ژاپنی همچنان از زندگی‌ در مدرسه‌ راضی‌ نیستند. این پدیده ‌در حالی به چشم می‌خورد که نخست وزیر ژاپن، شورایی را مسول بازبینی مشکلات آموزش مدارس کرده است

علیرغم تغییر برنامه درسی ملی، تعطیلی شنبه‌ها و کاهش ساعات کار مدارس، افزایش دروس اختیاری و ارایه فرصت های یادگیری تلفیقی که از سال تحصیلی 2002 به اجرا درآمد، بسیاری‌ از دانش‌آموزان‌ ژاپنی همچنان از زندگی‌ در مدرسه‌ راضی‌ نیستند و میان‌ میزان‌ رضایت‌ دانش‌آموزان‌ از زندگی‌ در مدرسه‌ با افزایش‌ سنوات‌ تحصیلی‌ آن‏ها همچنان رابطه‏‌ معکوس‌ وجود دارد.

پژوهش ها نشان می‌دهد که علاقه دانش آموزان ژاپنی تقریباً در همه دروس از پایه چهارم ابتدایی نسبت به سال سوم دوره اول دبیرستان (پایه نهم) تغییر کرده است و کاهش زیادی را نشان می‌دهد. برای مثال مطابق پژوهش وزارت آموزش و علوم ژاپن در سال 2005 ، به ترتیب 75، 69، 54،46، و 64 درصد دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی گفته‌اند که درس‌های علوم، ریاضیات، زبان ژاپنی، مطالعات اجتماعی و مطالعات تلفیقی  را دوست دارند. در حالی که این ارقام برای دانش آموزان سال سوم دوره اول دبیرستان (پایه نهم) به ترتیب به 52، 36، 29، 37، و 51 کاهش یافته است.
جامعه ژاپن با تحلیل نتایج آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پیسا به سرعت به استانداردهای تازه برنامه درسی ملی که از سال 2002 به اجرا درآمده است، واکنش نشان داده است و رسانه‌های گروهی خواستار بازاندیشی در برنامه درسی مدارس شده اند. دولت تا حدود زیادی تحت فشار قرار گرفته تا دست کم در ساعات آموزش مدارس بازنگری کند. شورای باز اندیشی در برنامه درسی ملی با حضور صاحب نظرانی از دانشگاه ها، صنعت، کارگزاران دولت و نمایندگانی از معلمان و مدیران آموزشی تشکیل شد.

به علاوه پژوهش‌های ملی تازه‌ای برای بازبینی عمل کارگزاران آموزشی، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و روند اجرای استانداردهای تازه برنامه درسی ملی طراحی و به اجرا در آمد. اگرچه نتایج این پژوهش‌ها نشان داد که نگرانی زیادی درباره کیفیت آموزشی و سطح تحصیلی دانش آموزان نسبت به گذشته و در مقیاس جهانی وجود ندارد، ولی نخست وزیر تازه ژاپن شینزو آبه‌ که از سپتامبر 2006 به این سمت برگزیده شده است، در اولین اقدام، شورایی را مسول بازبینی اجرای برنامه درسی ملی و مشکلات آموزش مدارس کرد. این شورا، در اولین گزارش خود  به نخست وزیر در ژانویه 2007، خواهان تجدید نظر در استاندارهای برنامه درسی ملی شده است و به طور مشخص به دولت توصیه کرده است که بیش از پیش به پرورش حرفه‌ای معلمان توجه کند  و افزایش ساعات کلاس درس در مدارس را در دستور کار خود قراردهد.
اگرچه گزارش حاضر تا حدود زیادی به نقد برنامه درسی ملی که از سال 2002 به اجرا درآمد پرداخته است ولی این انتقادات به معنی رویگردانی ژاپنی ها از اجرای برنامه آموزشی مطالعات تلفیقی نیست. آنها بر این باورند که برنامه درسی ملی تحول مثبتی در فرایند بهسازی مناسبات پیچیده آموزش مدرسه ای به‌وجود آورده است و به ترویج رویکرد فرهنگی به آموزش یاری رسانده است. در عین حال راه طولانی برای طراحی و به کارگیری روش های موثر ارزشیابی پیامدهای سازنده استانداردهای تازه برنامه درسی وتبین عمومی آن وجود دارد. پژوهش های آموزشی بسیاری لازم است تا تأثیر استانداردهای تازه برنامه درسی ملی را در تربیت پنهان و پیدای دانش آموزان ژاپنی نشان دهد و امکان قضاوت درستی از اجرای رویکرد تربیتی به آموزش به دست دهد. برای مثال کاوشی تجربی و بین المللی لازم است تا نشان دهد که آیا میان ساعات آموزش مدرسه ای با موفقیت تحصیلی دانش آموزان ارتباط وجود دارد، و چرا دانش آموزان فنلاندی علارغم ساعات آموزش مدرسه ای کمتردر آزمون بین المللی پیسا ازهمتایان ژاپنی خود بازده بهترداشته اند

اخباری از برنامه درسی ملی :

۱)وزیر آموزش و پرورش   در همدان فرمود : برنامه درسی ملی برای دانش آموزان در شورای آموزش و پرورش در دست طراحی است.


دکتر" علیرضا علی احمدی" روز پنجشنبه در جمع مسوولان و معاونان آموزش و پرورش همدان گفت: همه جوامع شهری و روستایی کشور باید از یک برنامه درسی مشخص و همانند برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه برنامه درسی ملی نشات گرفته از کشورهای خارجی نیست، گفت: آموزش و پرورش این آمادگی را دارد که با توانمندی و برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی آن را تدوین کنند.

وی اضافه کرد: نظام آموزش و پرورش ایران از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است که با مدیریت درست می‌تواند در مسیر رشد و پویایی حرکت کند. وزیر آموزش و پرورش با ذکر اینکه به دنبال خصوصی‌سازی مدارس نیستم ، افزود: خصوصی‌سازی مدارس موجب تحقیر دانش آموزان در مناطق محروم و دور افتاده می‌شود.

وی اظهار داشت: امروز نظام تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش خلاصه نمی‌شود بلکه شخصیت و هویت دانش‌آموزان در محیط مدرسه، خانه، رسانه‌های گروهی و گروه‌های مرجع بستگی دارد.

دکتر علی احمدی در ادامه گفت: توجه نکردن به پژوهش یکی از نقاط ضعف در این سازمان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد:امروز آموزش و پرورش نیازمند معلمان مشتاق و با انگیزه است.

۲) 

مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش از آماده شدن نسخه نخست برنامه درسی ملی در سال تحصیلی آینده خبرداد.


حجت‌الاسلام علی ذوعلم گفت : تولید برنامه درس ملی کشور در راستای تحول اساسی در محتوای اموزشی که از دو سال گذشته آغاز شد نسخه اول آن تا یکسال دیگر آماده خواهد شد .

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،او اظهار داشت : پیش بینی می شود اواخر امسال نسخه اول این برنامه به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شود .

ذوعلم با اشاره به اینکه در این برنامه اهداف محتوای تعلیم و تربیت و نظام ارزشیابی مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد، افزود : وزارت آموزش و پرورش با شعار تحول و با رویکرد نوآورانه و واقع بینانه به دنبال تولید درس ملی است .

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه برنامه درس ملی کل دوره‌های تحصیلی را تحت تاثیر قرار می دهد، اضافه کرد : نظام ارزشیابی توصیفی نیز در این برنامه به دقت گنجانده شده است .

او با اشاره به اینکه در طی سه سال اخیر تغییرات زیادی در مجموعه کتاب های درسی روی داده است،گفت: برای سال تحصیلی جدید کتاب ریاضی اول متوسطه با تغییرات قابل توجه و اصلاحات اساسی ارائه خواهد شد .

ذوعلم با اشاره به اجرای آزمایشی کتاب فارسی اول راهنمایی گفت : از سال تحصیلی آینده این کتاب نیز با تغییرات حجمی و محتوایی به دانش آموزان داده خواهد شد .

وی افزود: تغییر در آموزش و پرورش می‌تواند تحرک و پویایی خاصی ایجاد کند

برگذاری همایش :

باسمه تعالی

" بهترین و برجسته ترین فکرها باید بنشینند و برای آموزش و پرورش طراحی کنند "

                                                           مقام معظم رهبری

 

 

    با احترام ، با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان مبنی بر لزوم توجه به امر تحول در کشور به طور اعم و آموزش و پرورش به طور اخص ، ایجاد دگرگونی ریشه ای در ساختار آموزش و پرورش ، امری ضروری به نظر می رسد . نظر به اینکه برنامه چشم انداز توسعه ی 20 ساله کشور و طرح سند ملی آموزش و پرورش در حال اجراست و به دنبال آن " طرح تولید برنامه درسی ملی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران"  به منظور نیل به هدف مدرسه ی زندگی ، به مدت یک سال  است که آغاز شده است ، ضروری است که تمامی بخش های دست اندر کار استان وهمه بخش هایی که در نظام  تعلیم و تربیت دخیل هستند ، جهت مشارکت در طراحی ، تدوین ، اجرا و ارزشیابی این برنامه و همچنین شناسایی ظرفیت ها و استعدادهای خاص استانی و منطقه ای شرکت فعال داشته باشند . از این رو به منظور توجیه برنامه ی درسی ملی ، همایشی تحت همین عنوان با حضور جناب آقای دکتر علی ذوعلم ، مشاور وزیر محترم آموزش و پرورش و مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی و مجری طرح  برنامه درسی ملی در  روز دوشنبه مورخه ۹/۲/۸۷ در سالن همایش سازمان تبلیغات اسلامی  برگزار  می شود  .

           

                                                                

                                          

                                

 

فراخوان مقاله :

 

 

ستاد تحول سازمان آموزش و پرورش استان قزوین   با هدف  تولید برنامه های تحول آفرین و همچنین کمک به اجرای پروژه عظیم  تدوین برنامه درسی جمهوری اسلامی  ایران ( برنامه درسی ملی )  اندیشه های نورانی و قلم های درایت  تمامی فرهنگیان فرهیخته ، مدرسان ، اساتید ، دانش آموزان و اولیاء  محترم را در سراسر استان به مشارکت در این هم اندیشی   بزرگ فرا می خواند  . امید است با توجه به اهمیت موضوع کلیه صاحبنظران و دلسوختگان آموزش و پرورش ما در این امر مهم یاری دهند .  

شرایط شرکت کنندگان :  کلیه علاقه مندان  می توانند در این هم اندیشی بزرگ شرکت نمایند

 محور های ارسال آثار :

تحلیل وضعیت موجود ( ضعف ها و قوت  ها )  و ارائه پیشنهاد های   جدید در مورد :

*کلیات  برنامه درسی ملی  *  فلسفه آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران  * سازمان و قوانین  دستگاه  آموزش و پرورش و...  - محتوای آموزشی و  پرورشی  منابع  و کتاب های درسی *  مقاطع تحصیلی -  رشته ها ی تحصیلی   * زمان آموزش هر درس ،  روز ها و ساعات کاری  هر پایه یا دوره تحصیلی *سن ورود به دبستان *آموزش پیش دبستانی  *   دوره پیش دانشگاهی  *  اختیارات و میزان تمرکز در لایه ها و سطوح  مختلف  از مدرسه تا  وزارت آموزش و پرورش *ارزشیابی  پیشرفت  تحصیلی و تربیتی * راهبردهای آموزشی* مواد و رسانه های آموزشی  * نیروی انسانی  در کلیه ابعاد شخصیتی ، مهارتی ، علمی ، معیشتی  و....

توضیحات :

شرکت کنندگان  محترم می توانند   موضوع انتخابی  را در سطوح مختلف  خرد تا کلان  ارائه نمایند مثلا   تحلیل  وضعیت موجود و ارائه پیشنهاد  درمورد  یک موضوع درسی، یک کتاب درسی یا  کلیه دروس یک دوره تحصیلی و...   ارائه نمایند  .

ویژگی های آثار:

تایپ شده در حداقل ۱۰ صفحه کاغذ A4  با فونت zar  بهمراه دیسکت ارسال گردد .

نشانی  و شماره تماس  مشخصات  کامل ارائه کننده اثر  در صفحه دوم  درج شده باشد .

 یک قطعه عکس پرسنلی همراه با اثرارسال گردد.

 

 

مهلت ارسال  آثار  :  پایان و قت اداری  روز 20 /3/87

تاریخ همایش : متعاقبا اعلام خواهد شد

به آثار برتر در سطوح مختلف    تقدیر کتبی  رییس سازمان  و هدایای نفیس تعلق خواهد گرفت .

نشانی  دبیر خانه  : قزوین - خیابان شهید آیت الله دستغیب سازمان آموزش و پرورش استان قزوین - کارشناسی  تحقیقات  -  شماره تلفن       3321039

 

پست الکترونیک : 

 info@ Caspian .medu.ir  

مجری فراخوان و همایش  :

ستاد تحول  و کمیته برنامه درسی ملی سازمان آموزش و پرورش استان قزوین

تذکر :

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه درسی ملی می توانند به سایت این سازمان و سایت وزارت آموزش و پرورش مراجعه نمایند .