در این رابطه مطالعات صورت گرفته در حوزه ی برنامه درسی نشان دهنده ضعف ها و نارسایی هاست ؛ پاره ای از این آسیب ها که برنامه درسی در سطح ملی را ضروری می نماید به قرار زیر است :
۱- آرمان گرایی بیش از حد برنامه درسی در کنار محافظه کاری و تلاش در جهت حفظ وضع موجود
۲- عدم انطباق برنامه های درسی با نیازها و احتیاجات اقتصادی - اجتماعی جامعه
۳-غلبه ی آموزش های نظری بر احتیاجات زندگی و واقعیت ها و نیازهای موجود
۴-شکاف موجود بین جامعه و مدرسه
۵-محدودیت ها و حاکمیت روش های سنتی در آموزش
۶- فقدان انعطاف در برنامه های آموزشی
۷- بی توجهی به یادگیری معنادار و تاکید بر یادگیری طوطی وار
۸- تاکید بر سنجش های کمی و پاسخ محور
۹- کم توجهی به نقش و عملکرد معلمان و دانش آموزان در آزمونهای بین المللی
۱۰- پایین بودن سطح عملکرد معلمان و دانش آموزان در آزمونهای بین المللی
۱۱- بی توجهی به ویژگیهای رشدی دانش آموزان در برنامه درسی. |